UNIE - odborový svaz profesionálních zpěváků České republiky
Sloučení Národního divadla a Státní opery Praha nepřineslo očekávané úspory, celkové náklady obou institucí klesly v roce 2012 jen o necelé procento, pak už rostly. Vyplývá to z kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). V hospodaření Národního divadla pak kontrola nalezla dílčí nedostatky, které se týkaly například čerpání peněz z rezervního fondu nebo nákladů a výnosů zahraničních zájezdů či nesprávností v účetnictví.
Současný stav Národního divadla považujeme za alarmující. Chaotický provoz, předimenzovaný hrací plán a s tím i související neúměrné nároky na výrobu scénických prvků, nefunkční marketing, nedůsledné obchodní oddělení (hlediště často zeje prázdnotou), sporné umělecké vedení souborů Opery ND a SO…
"Operní sezona 2014/15 v Národním divadle byla pestrá, dynamická, členitá. Z 12 nových titulů byly dva (Hábova Nová země a Rudá Marie Jana Kučery) uvedeny vůbec poprvé. To ale nebylo jediné „poprvé“, co sezona nabídla.
Masarykova demokratická akademie Praha, hosté: 1. náměstkyně ministra kultury JUDr. Kalistová, ředitel Národního divadla doc. MgA. Jan Burian, prezident Unie orchestrálních hudebníků ČR Jiří Dokoupil, prezident Herecké asociace Jiří Hromada
Hned pětice významných osobností opery přijala pozvání Veroniky Paroulkové do čtvrteční Telefonotéky na Vltavě. Ve studiu usedla Silvia Hroncová, současná ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery v Praze, jinak teatroložka, kulturní manažerka a členka řady profesních organizací na Slovensku a v České republice.
"Srovnává se řada parametrů, aby se prokázalo, že forma divadelního holdingu je smysluplná a že v případě ND může fungovat. S tím souhlasím. Dokonce si myslím, že do budoucnosti je to nezbytné. Až na to, že se zde neuvádí, jaké problémy má např. berlínský operní holding, kdy zastřešující nadaci šéfoval přímo bývalý berlínský primátor s konsekventními důsledky regulací a limitů operních domů. A také vídeňský holding, který zase nezabránil spadnout Burgtheatru do červených čísel, což zvedlo opozici, která požadovala rovnou zrušení holdingu a převedení pod úřad kancléře, tedy vlády(sic!)."
Od prvních měsíců roku 1990 se diskutuje o potřebě vhodně upravit právní postavení a způsob financování stálých zřizovaných profesionálních divadel. Za těch pětadvacet let se však divadla pouze odstátnila a jejich zřizování přešlo na města a výjimečně na kraje v podobě příspěvkových organizací.
Otiskujeme důležité pasáže z prezentace oponentní studie, kterou k projektu transformace Národního divadla vypracovala skupina Integrated Consulting Group, reprezentovaná Mag. Günterem Kradischnigem, MBA. Integrated Consulting Group stojí za řadou transformací největších divadel v německy mluvícím prostoru, mimo jiné za organizační proměnou vídeňských a berlínských oper. Poslední velkou prací firmy byla restrukturalizace divadel v rakouském Štýrském Hradci.
"Zejména u umělců je třeba používat volného smluvního režimu, při kterém odměna vyjadřuje jak dlouhodobou kvalitu zaměstnance, tak i dostatečnou motivační složku zohledňující kvalitu a množství odvedených výkonů při zkouškách a představeních."
PŘÍLOHA č. 3 KE KOLEKTIVNÍ SMLOUVĚ NÁRODNÍHO DIVADLA
Návrh změn dodatku č.3 ke kolektivní smlouvě, ve kterých došlo ke změnám.
Ministryně kultury Mgr. Alena Hanáková obdržela od zástupců odborových svazů Národního divadla výzvu k odmítnutí dokumentu „Návrh transformace Národního divadla“, který vypracoval expertní tým ustavený ministryní ve věci řešení problematiky této státní příspěvkové organizace.
Otevřený dopis ministryni kultury ČR Mgr. Aleně Hanákové.
Dne 6. 2. 2013 proběhlo na půdě historické ředitelny Národního divadla jednání mezi vedením ND, zástupci MK ČR a zástupci odborových svazů ND, vyvolaného zprávou České televize o připravované stávkové pohotovosti odborů ND.
Oznámení o vyhlášení stávkové pohotovosti v operním sboru.