S odpovědí na tuto otázku jsem samozřejmě nebyl spokojen, jako s řadou dalších odpovědí. A odpovídat na otázku otázkou nebo místo odpovědi předkládat úplně jiné informace vyústilo ve výměnu názorů, která mi stále leží v hlavě. Pokusím se najít jiný postup při získávání informací.
Pan šéf opery odpověděl zhruba takto: "Každou sezónu byly uvedeny 2 české opery, příští rok bohužel odpadne opera Z mrtvého domu kvůli škrtům v rozpočtu."
Při otázce na klasický český repertoár, odpovídal pan ředitel, že neví co přesně klasický český repertoár obnáší, ale že zaznamenal "Velký propad tržeb při českých skladatelých, hlavně při Smetanovi".
Zda je příčinou změna vkusu českého diváka nebo změna "vkusu" operních inscenátorů, o tom se nikdo také nevyjadřoval.
Na tuto otázku reagoval pan ředitel i pan šéf opery, řekli v podstatě toto: "Finanční podmínky pro pořádání zájezdů jsou velmi náročné, podmínky kolektivní smlouvy jsou v oblasti zájezdu velmi svazující, tzn. v roce 2009 je zájezdová činnost omezena z důvodu finančních, dnes vyvést 200 osob je prostě neúnosné. Se všemi jsme v kontaktu, bohužel nemají peníze. I Don Giovanni je moc drahý. Probíhají jednání, máme nabídku z opery v Tel Avivu a samozřejmě jednáme s panem Kobajašim. Žádná naše akce a tedy žádný náš zájezd nesmí být ztrátový, proto jsme zrušili např. Bratislavu." Takto argumentovali všem doplňujícím otázkám, samozřejmě o každoročních zájezdech Státní opery, která vyváží velké opery, tzn. i 200 osob, nikdo nemluvil.