Osobní ohodnocení, jako pohyblivá nadtarifní složka platu,
by měla sloužit k motivaci zaměstnanců a spravedlivě odrážet míru úsilí,
které zaměstnanec v práci odvádí. Ovšem praxe je jiná. Dle vašich dotazů a
připomínek řekl bych přímo demotivující. V platné Příloze k platné Kolektivní
smlouvě Národního divadla jsme si ustanovili, že zaměstnavatel bude v rámci
osobního ohodnocení dbát na spravedlivé odměňování členů sboru opery ND ve
prospěch kvalitních a výkonných zaměstnanců, s ohledem na počet odvedených
výkonů.
Pak je trochu s podivem, že jeden kvalitní a výkonný
umělec, který odvede např. 11 výkonů, má vyšší osobní ohodnocení než druhý
kvalitní a výkonný umělec, který odvede výkonů např. 20. Hodnotíme snad kvalitu
prvního umělce lépe jen proto, že ještě vedle své práce stíhá odvádět další
výkony v jiných institucích? A jde-li tedy o kvalitu uměleckou, proč tento
kvalitní a výkonný umělec není obsazován do výkonů, které nepožadují uměleckou
kvantitu, ale kvalitu? Pak jsou do těchto komorních výkonů obsazováni kvalitní
a výkonní umělci, kteří nemají jediný volný víkend a pro nedostatek odpočinku
zřejmě ztrácí i kvalitu a výkonnost, jako i možnost účastnit se dalších výkonů
v jiných institucích. Za málo peněz hodně muziky.
Co z toho vyplývá? Rozdělování osobního ohodnocení by
se mělo zprůhlednit a mělo by být spravedlivé, aby fungovalo dle počtu
odvedených výkonů správně jako motivační prostředek. Hodnocení kvality a
výkonnosti umělce by měla řešit umělecká rada sboru ND a navrhnout případné
zvýhodnění velmi výkonných a velmi kvalitních umělců v rámci zvýšení
platového stupně v platovém tarifu. Dle platné Kolektivní smlouvy
Národního divadla může být uměleckým šéfem opery v průběhu pracovního
poměru zaměstnance ND platový stupeň zvýšen oproti stávajícímu platovému stupni
zaměstnance z důvodu opakovaného prokázání mimořádných uměleckých kvalit
zaměstnance, a to maximálně až o 4 platové stupně výše než zaměstnanci náležejí
dle doby rozhodné (praxe) na návrh šéfsbormistra.
Co vy na to?
David Vaňáč